think big!

 EatmeTender nabrał0 zawrotnego tempa. Mamy mnóstwo pracy i raczej nie sypiamy, ale to najpiękniejszy czas, bo spełniam się jak nigdy. Masa dobrej energii, inspiracji, to wszystko zawróciło mi w głowie i jestem na smakowitym haju.

Praca owładnęła mną bez reszty i … jakby to powiedzieć… straciłam poczucie rzeczywistości. Po wczorajszym torcie na 150 osób upiekłam dziś drożdżówkę i wyszła jakaś taka OLBRZYMIA. Totalnie eksplodowała i zapadła się w krater. Nawet zabawnie.

Tak czy inaczej wrzucam Wam przepis na ciasto, bo jest zawszeudające się, puszyste, miękkie i ogólnie zajebiste. Wyrasta dwa razy także dobrze obliczcie czas przed przygotowaniem.  Piekłam na termoobiegu ok 40 minut w 170 st.  – normalne rozmiary potrzebują pewnie max 30 minut w takich warunkach, ale najrozsądniej sprawdzić patyczkiem (hightech:*)

Drożdżowe podstawowe*

500 gr mąki pszennej, 250 ml mleka, 40 gr drożdży świeżych lub 3 saszetki x7 gr drożdży instant, 80 gr masła, 150 gr cukru,  4 żółtka, sól, 1 łyżka cukru waniliowego

ew. owoce i kruszonka (70 gr masła, 70 gr cukru, 140 gr mąki – zagnieść, schłodzić, na ciasto ścierać na tarce)

DSCN1173

1. drożdże rozetrzeć z 1 łyżką cukru i ciepłym mlekiem,

2. dodać 150 gr mąki, wymieszać / użyłam blendera/, przykryć i odstawić rozczyn do podrośnięcia w ciepłe miejsce.

3. do wyrośniętego rozczynu dodać żółtka utarte z cukrem, resztę mąki, sól.

4. wyrobić ciasto, wlać stopione masło, ponownie wyrobić i odstawić do wyrośnięcia / u mnie było to 30 minut, przy połowie składników – użyłam formy o śr. 18 cm i było naprawdę ciepło/.

5. wyłożyć ciasto do formy (ew. ułożyć owoce, posypać kruszonką)

6. pozostawić do ponownego wyrośnięcia / u mnie ok 30 minut/.

7. piec w nagrzanym piekarniku – u mnie termoobieg, 170 st 40 minut

 

*Na tortownicę o średnicy 26 cm.

Przepis z książki Kuchnia Polska. Dania na każdą okazję.

DSCN1175

Leave a Reply

